Bidimensión del poder e ideología en la perspectiva teórica de la pedagogía crítica
The double dimension of power and ideology in the theoretical perspective of the critical pedagogy
View/ Open
Metadata
Show full item recordAbstract
El artículo aborda la cuestión del poder e ideología y sus implicancias para desarrollar un discurso que articule, producción de significados con subjetividad, identidad y diferencia, en relación con la educación. La temática se plantea desde el enfoque teórico de la pedagogía crítica, de modo específico su concepción bidimensional del poder, y las relaciones que ella guarda con los procesos ideológicos de construcción de la subjetividad y las posibilidades de resistencia y contrahegemonía en la educación. This article deals with the power and ideology question as well as their implications to develop a discourse which articulates, production of meanings with subjectivity, identity and difference, in relation to education. The subject matter is approached from the theoretical framework of critical pedagogy, specifically its two-dimensional conception of power, and the relations it keeps with the ideological processes of construction of subjectivity and the possibilities of resistance and counter-hegemony in education.
Autor/a
Fossati, María Cristina
Oyola, Carlos A.
Date
2005Document type
artículo
dc.language.iso
spa
En: Praxis Educativa. 2005; vol.9 no.9
Sección: Artículos
Extensión: p. 70-79
Palabras clave
Poder; Bipoder; Bidimensionalidd del poder; Ideología; Cuerpo-sujeto;
Keywords
Power; Bio-power; Two dimensionality of power; Ideology; Body/subject;
Utilizar el siguiente identificador (URI) para citar o enlazar este registro:
https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/3000Registros en colección
- Praxis Educativa [628]