Rol docente : su importancia social
Teacher's role : its social importance
View/ Open
Metadata
Show full item recordAbstract
Desde los principios de la humanidad los seres humanos buscaron explicaciones al origen de la vida y al sentido de la misma. Esas explicaciones, devenidas en marco simbólico, se configuraron como las grandes narrativas que, acorde a los valores que cada sociedad sustenta, enuncian el modelo ejemplar que orienta toda actividad humana. La importancia de la narrativa remite al valor del narrador que recupera la memoria para hacer posible la vida entendida como existencia de creación cooperativa. El narrador, ayer el sabio de la tribu, hoy el docente, asume la funciÛn educativa que tiene por finalidad ayudar a atribuir significado y sentido a la vida: comprender para intervenir activa y responsablemente en el mundo que existe y en cuyo diseño participa. La funciÛn de ayudar al otro a ser presencia conciente en el mundo deviene al rol docente en acto creativo y la empresa de educar convoca a la integraciÛn de voluntades. The beginning of life and the sense of life itself have been a matter of concern for human beings since the origin of humankind, that is why man has always attempted to find an explanation for those questions. Those explanations became, in time, the symbolic framework which served as the basis for the macro narratives that, according to the values held by each society, state the exemplary model that orients human activity. The importance of narration lies in the value the narrator is imbued with, as he who retrieves memories of the past in order to make life possible; life considered as cooperative creation. The narrator, formerly the wizard of the tribes, today, the classroom teacher, assumes the teaching role whose aim is to help others give meaning to life and make sense of it: to understand in order to be able to participate in an active and responsible way in the existing world, and, at the same time, in its design. The function of assisting others to be conscious human beings in this world turns the teacherís role into a creative act and the enterprise of teaching calls for the integration of strong-willed actors.
Autor/a
Nosei, Cristina
Date
2004Document type
artículo
dc.language.iso
spa
En: Praxis Educativa. 2004; vol.8 no.8
Sección: Artículos
Extensión: p. 50-54
Palabras clave
Docencia; Creación; Significado; Sentido; Inclusión;
Keywords
Teaching; Creation; Meaning; Sense; Inclusion;
Utilizar el siguiente identificador (URI) para citar o enlazar este registro:
https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/2987Registros en colección
- Praxis Educativa [628]