Show simple item record

The Latin American perspective in the History textbooks

dc.contributor.authorDicroce, Carlos Alberto
dc.contributor.authorGarriga, María Cristina
dc.date.accessioned2020-10-20T12:59:08Z
dc.date.available2020-10-20T12:59:08Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.urihttps://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/3776
dc.description.abstractEl presente trabajo analiza las visiones que sobre la historia latinoamericana predominan en los manuales escolares, en el periodo comprendido entre 1980 y 2000, con el objetivo de reconocer las continuidades y rupturas en la formulación de los contenidos históricos curriculares. La perspectiva de estudio procura abordar los discursos preeminentes sobre aquellas cuestiones referidas a la conformación de las nacionalidades latinoamericanas y a las ideas que portan dichos relatos respecto a la formación del ciudadano.
dc.description.abstractThis paper analyzes the views that mostly prevail in History textbooks concerning Latin America in the period between 1980 and 2000, with the purpose of recognizing continuities and breaches in the formulation of historical curricula contents. Such perspective seeks to study pre-eminent discourses about these issues related with the conformation of Latin American nationalities and the ideas that these stories imply concerning the citizens' education.
dc.format.extentp. 115-130
dc.format.mediumapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Argentina (CC BY-NC-SA 2.5 AR)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.source.urihttps://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/3698
dc.titleLa perspectiva latinoamericana en los manuales de historia
dc.titleThe Latin American perspective in the History textbooks
dc.typeartículo
dc.unlpam.instituciondeorigenFacultad de Ciencias Humanas
dc.unlpam.seccionEnseñanza de la historia
dc.unlpam.accessopenAccess
dc.unlpam.versionacceptedVersion
dc.unlpam.filiacionDicroce, Carlos Alberto. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
dc.subject.keywordTeaching of history
dc.subject.keywordSchool textbooks
dc.subject.keywordLatin american history
dc.subject.keywordCitizenship
dc.subject.palabraclaveEnseñanza de la historia
dc.subject.palabraclaveManuales escolares
dc.subject.palabraclaveHistoria latinoamericana
dc.subject.palabraclaveCiudadanía
dc.source.revistaunlpamQuinto Sol. 2003; vol.7 no.7


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Quinto Sol [502]
    Publicación cuatrimestral del Instituto de Estudios Socio-Históricos de la Facultad de Ciencias Humanas, UNLPam.

Show simple item record

Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Argentina (CC BY-NC-SA 2.5 AR)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Argentina (CC BY-NC-SA 2.5 AR)

Universidad Nacional de La Pampa
Biblioteca Central | Cnel.Gil 353 1er Sub | Tel.(02954) 451645 | repositorio@unlpam.edu.ar
Santa Rosa | La Pampa | Argentina | ©2020
DSpace soft copyright © 2002-2016  DuraSpaceTheme by 
Atmire NV