Madres en los libros de lectura. Un análisis comparado 1887 y 1952

View/ Open
Metadata
Show full item recordAbstract
En este trabajo se abordará la noción de madre como un concepto contingente y variable a lo largo del tiem-po. Analizaremos libros escolares como soportes que favorecieron la circulación de sentidos vinculados a la maternidad en dos momentos históricos explorando las particularidades de los contextos de producción de estos materiales. Se señalan convergencias, rasgos especí-ficos detectados en ambos momentos, continuidades y rupturas en los discursos sobre la maternidad en libros de lectura. In this paper, the notion of mother as a concept of contin-gent and changing over the time will be approached. We will analyze school textbooks as objects that promoted the circulation of senses towards motherhood in two his-torical moments, exploring particularities of this material’s contexts of production. Convergences and specific fea-tures that have been detected in both periods of time are pointed out. This treatment will allow us to recognize continuities and ruptures in the discourses about mother-hood that have been transmitted through textbooks.
Autor/a
Trejo, María Belén
Date
2022-12Document type
artículo
dc.language.iso
spa
En: Educación, Lenguaje y Sociedad. 2022; vol.20 no.20
Sección: Artículos
Extensión: p. 1-23
Palabras clave
historia de la educación; madre; material didáctico; material de lectura; Estado y educación;
Keywords
History of education; mother; didactic material; textbooks; State and education;